Mest solgte

Information

Persondata politik

Nyheder

MMA – Sådan kommer du i gang

mar 17, 2019

MMA – Hvad er det, og hvordan starter jeg?

Vores ambassadør, William Overgaard er med sine kun 19 år velbevandret i kampsport verden, hvor han træner alt fra MMA, BJJ, brydning til thaiboksning. Drømmen er en dag at vinde titlen som verdens bedste inden for MMA. Er du også interesseret i at starte til MMA? William giver dig i denne artikel et indblik i MMA-verden og tips til, hvordan du kommer godt i gang.

Hvad er MMA?

MMA er et engelsk udtryk og står for mixed martial arts, som betyder ”en blanding af kampsportsstilarter”.  Deltagerne i en MMA kamp prøver at vinde ved at bruge forskellige teknikker fra forskellige kampsports stilarter, deraf navnet mixed martial arts. Det er en kamsport som kan spores meget langt tilbage i historien, da man i mma både bruger brydning, boksning, jiu-jitsu, kickboksning osv. Alle disse forskellige sportsgrene har eksisteret i lang tid. Blandingen af både slag, spark, kast, brydning og de såkaldte ”chokes”, hvor man prøver at få sin modstander til at ”tappe ud” (give op, ved at klappe 3 gange), er til gengæld ret nyt. MMA blev officielt fremvist for omverdenen i 1993, da den brasilianske familie Gracie startede det, som de fleste kender som UFC den dag i dag. Dengang hed sporten Ultimate fighting og der var ikke nogen vægtklasser. Det vil sige at en lille fyr på 70 kg som kom fra en Karate baggrund sagtens kunne møde en 100 kg. tung fyr som var tidligere bryder. I dag i UFC er der dog lavet vægtklasser, sådan at man møder en som ca. Vejer det samme som en selv. 

MMA regler

En MMA kamp bliver kæmpet i et bur eller en boksering. Der er ikke mange regler, men der nogle få, heriblandt at man ikke må stikke fingre i kropsåbninger, direkte slag/spark i baghovedet og spark/slag i skridtet. Man kan vinde på følgende måder: Teknisk knockout, som betyder at dommeren stopper kampen fordi at en af deltagerne ikke forsvarer sig tilstrækkeligt. Hvis en af deltagerne giver op ved at klappe 2-3 gange på gulvet eller modstanderen, kaldes det et tap-out. Man kan også vinde ved at knockoute sin modstander enten med spark eller slag – eller ved at ”strangulere”/kvæle sin modstander til han bliver bevidstløs (oftest tapper modstanderen ud, før han bliver bevidstløs). 

Hvem kan dyrke MMA?

MMA er en af de former for kampsport som er mest velegnet til selvforsvar i det man lærer alle facetterne af kampsport. Hvorimod hvis du kun bokser, så er du typisk kun god til at slå, og hvis du kun bryder, så er du typisk kun god til at bryde. MMA bruger alle dele af kroppen og alle former for kampsport for at gøre ens angreb og forsvar allermest effektiv. Derfor vil jeg mene at denne kampsport er den mest realistiske i forhold til virkelig kamp og selvforsvar.

MMA miljøet er desværre i nogle kredse kendt for at være voldsomt, hårdt og brutalt, og at typerne som går til det er farlige typer. Efter 1 år i MMA miljøet kan jeg hurtigt aflive disse myter. Indtil videre har jeg kun mødt flinke, rare, dedikerede og sjove mennesker. MMA gør som udgangspunkt ikke ondt at dyrke på træningsplan og man får ikke flere blå mærker og skræmmer end man gør til fodbold. Træner man MMA regelmæssigt, vil det gavne ens krop fysisk og mange vil også opleve en fremgang mentalt. 

MMA træning

En god MMA træning på ca. 1,5 time, bør bestå af en god opvarmning af musklerne og leddene. Det er vigtigt at ens led er varme, da man under MMA træning kommer til at strække en del i sine led. Derefter bør der blive gennemgået forskellige teknikker. Det kan være teknikker i forhold til spark, teknikker i forhold til slag, teknikker i forhold til brydningsdelen af MMA og teknikker i forhold til kampen på gulvet. Meget at teknikken fra gulvkampen kommer fra Brasiliansk jiu-jitsu, i daglig tale BJJ, hvor man bl.a. lærer at bøje og manipulerer og ”knække” ens modstanders led, muskler og knogler. Til træning knækker man aldrig sin modstanders knogler, men med de teknikker man lærer kan man i princippet brække diverse knogler hvis man fuldfører bevægelsen, det gør man dog aldrig til træning! Her går man kun lige til grænsen eller til ens træningsmakker ”tapper” enten ved at klappe 2-3 gange eller ved at tappe verbalt.

Efter teknik træningen, kan man med fordel sparre, hvilket er det tætteste man kommer på en rigtig kamp under træningen. Sparringen skal oftest være teknisk, og derfor giver man sig aldrig 100% i slag og spark, da risikoen for at blive skadet eller skade sin modstander bliver større, jo hårdere man sparker/slår.

Til sidst i træningen kan man lave det som hedder en ”workout finisher”, hvilket vil sige at man laver et par øvelser, for at forbrænde det sidste energi man har. Har det været en hård træning kan man godt springe det trin over og gå direkte til udstrækningen. Her gælder det om at at få strukket ud i alle de muskler man har brugt gennem hele træningen og evt. tale om, hvad for nogle teknikker, man har gennemgået i dag. Det er særligt en god ide, hvis man har lært nye teknikker. Det giver en chance for at alle forstår hvorfor man lavede de forskellige teknikker, og hvordan de kan anvendes i kamp/sparring. 

MMA og styrketræning

Hvis MMA klubben man træner i enten har redskaberne til at lave kampsportsrelateret styrketræning, vil dette give god mening at implementere i træningen, enten midt i, før træningen eller efter træningen. Fysisk træning med ens kropsvægt kan dog bruges i stedet for fysisk træning med redskaber, det kræver bare at man har en træner som har erfaring i at lave kropsvægtsøvelser, som giver mening i forhold til MMA. 

Hvordan starter jeg til MMA?

Du starter med at finde en klub, som du gerne vil til prøvetræning i. Derefter ringer eller skriver du til den respektive klub og hører om det er muligt at komme til et par prøvetræninger. Det er en god ide at fortælle dem, om det er første gang, at du prøver kampsport, eller om du har erfaring fra andre kampsportsstilarter.

Til MMA træning skal man oftest bruge en tandbeskytter, en skridtbeskytter og evt. handsker og kampsports benskinner. Men i fleste større klubber kan man godt låne udstyr de første par træninger indtil man finder ud af om det er noget for en selv. Det er en god ide at have sportstøj på som er fleksibelt og som du kan bevæge dig frit i. Derudover er en flaske vand eller to en rigtig god ide, da man oftest sveder en del og dermed mister en stor mængde væske. Det er vigtigt at få fyldt væskedepoterne op igen. 

Hvor kan jeg starte til MMA?

Til at starte med kan du gå ind på dansk mma forbunds hjemmeside og lede efter en klub i dit nærområde. Når du har fundet en klub, som du gerne vil til en prøvetræning i, så kan du ringe eller skrive til klubben og høre om der er mulighed for at du kan komme til et par prøvetræninger for at se om MMA er noget for dig. I København og storkøbehavn ligger der ca. 10 MMA klubber, så der er rigeligt at vælge i mellem. Der er forholdsvis mange MMA klubber fordelt ud over hele landet og der kommer stadig flere og flere til i takt med at sportens popularitet stiger.

MMA er rigtig god træning uanset om du er interesseret i at blive den næste Conor McGregor, vil komme i bedre form eller måske tabe dig et par kilo. MMA gavner både din krop fysisk og mentalt. De fleste oplever over tid at få bedre selvtillid og en større tiltro til dem selv gennem træningen af kampsporten. Det kan derfor både gavne din krop og dit sind at starte til MMA træning.   

Leave a comment

Sign in


Categories